Politiewaarschuwing: als een vreemde door de telefoon vraagt “Kunt mij verstaan?”, hang dan snel op – hier is waarom

Technologie heeft goede en slechte kanten en hackers en oplicters die van de laatste gebruik proberen te maken. Dit gevaar is nog sterker bij smartphones, waardoor toegang mogelijk is tot vertrouwelijke informatie als credit cards, bankrekeningen, enz.

We waren echter verbaasd te horen dat het voor nieuwe gevaar niet uitmaakt of je nu een smartphone of een gewone huistelefoon hebt. Zo werkt het:

Het begint met een belletje van een onbekend nummer. De andere kant kan een persoon of een opname zijn die zichzelf bekend maakt en dan de grote vraag stelt:

“Kunt u me horen?”

Een hele gewonen vraag maar beantwoording kan tot desastreuze gevolgen leiden. Het hele doel van het telefoontje is namelijk om u “ja” te horen zeggen. Dit wordt opgenomen en later tot uw nadeel gebruikt. Het telefoontje wordt dan beëindigd zonder dat het verdacht lijkt.

In een variant hebben de oplichters de opname gebruikt als bevestiging voor de aanschap van allerlei spullen of diensten. Dit doen ze door u opnieuw te bellen en te vragen voor dingen die u nooit heeft gekocht. Als u dit vervolgens zegt, laten ze u uw opgenomen “ja” horen en claimen dat dat voldoende is om betaling voor de rechtbank te eisen. Vaak is de dreiging op dit punt voor veel mensen zo eng dat ze toegeven.

In een andere variant wordt deze truc gebruikt om automatische systemen van credit cards voor de gek te houden om aankopen te doen. Vaak heeft de oplichter dan al veel extra persoonlijke informatie van u achterhaald of gestolen. De combinatie van deze geeft ze alles wat ze nodig hebben om de beveiligingen te omzeilen en uw geld uit te geven!

Wat kunt u hieraan doen!? Hier zijn een paar stappen die u kunt nemen om uzelf te beschermen:

Controleer dagelijks de activiteit op uw rekeningen

Hou uw bankafschriften en credit card goed in de gaten en neem direct contact op met de bank als u iets vreemds ziet.

Vermijd onbekende nummers

Vertrouw onbekende nummers niet, punt! Laat het eerst naar een antwoordapparaat gaan om te horen of het een echte beller was die u altijd kunt terugbellen. Bovendien gebruiken overheidsdiensten vaak eerder de post om te communiceren dan de telefoon, dus het zou een instante waarschuwing moeten zijn als u iets anders hoort.

Bedenk goed wat voor antwoorden u geeft

Wees voorzichtig met wat u zegt en hoe u antwoord geeft. Geef vooral niet zomaar persoonlijke informatie. Luister ook goed naar vragen als “Bent u het hoofd van het huishouden?” of “Bent u de huiseigenaar?”… In het algemeen, hoe langer u praat hoe meer informatie ze u ontfutselen.

Een advies van agente Jo Ann Hughes van de Norfolk Police Department in Virginia

“We willen het liefst dat de mensen zeggen: ‘Luister ik hoor zoveel over oplichting op TV’ … en dan ophangen”

Hopelijk zal het laten weten dat u, het publiek, van deze praktijken op de hoogte bent en zullen ze zo hun slechte bedoelingen stoppen!

Bekijk deze video om te zien hoe makkelijk het is om uw simpele antwoord “ja” te misbruiken

We willen allemaal graag geloven dat we hier te slim voor zijn! Maar soms zijn we even niet op onze hoede en we hopen dat we u hiermee wat gereedschappen gegeven hebben!